De cliëntenraad weet raad!

Overal komt u ze tegen, elke organisatie die met cliënten werkt heeft tegenwoordig wel een cliëntenraad. Wat doen deze raden? Wat is hun doel? Wat heeft u er aan? Wat zijn de regels? In onderstaand artikel kun u hier meer over lezen.

In 1996 ging de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ of wet MCZ) van kracht. Deze wet heeft als doel het bevorderen van medezeggenschap van cliënten in instellingen op het terrein van de maatschappelijke zorg en de gezondheidszorg (bijvoorbeeld het kunnen meepraten/ beslissen over een verandering in de doelstelling van een zorginstelling, de begroting en de jaarrekening van een instelling, het beleid op het gebied van de veiligheid, de gezondheid en de hygiëne). Cliëntenraden zijn de raden die deze wet uitvoeren, zij werken dan ook met hetzelfde doel.
In de WMCZ is geregeld welke bevoegdheden een cliëntenraad heeft. Andere onderwerpen zoals de samenstelling van de cliëntenraad, het overleg met de zorgaanbieder, de vorming van een centrale cliëntenraad en het instellen van een commissie van vertrouwenslieden worden in de WMCZ niet of slechts globaal geregeld. Hier mag, gedeeltelijk is men er ook toe verplicht, de zorgaanbieder zelf een reglement voor schrijven. Hieronder zal ik de belangrijkste regels uit de WMCZ formuleren:
  • De zorgaanbieder regelt schriftelijk het aantal leden van de cliëntenraad, de wijze van benoeming, de zittingsduur van de leden etc.,
  • De wet verplicht instellingen een cliëntenraad in te stellen,
  • De wetgever wil hiermee een wettelijke basis geven aan bestaande medezeggenschapsregelingen en instellingen die nog niet zo'n regeling hebben, hiertoe aanzetten,
  • Cliënten kunnen de naleving van de wet afdwingen bij de kantonrechter,
  • De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) geldt voor alle zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg die gefinancierd worden uit de collectieve middelen.
(Bron: Verwey-Jonker Instituut; Savornin Lohman J. de, 2000)

Kort gezegd: Ik zou de zin zo formuleren: Een zorgaanbieder is verplicht om een cliëntenraad te hebben en zij moeten dit volgens de wet geregeld hebben. U kunt een rechtszaak aanspannen bij het kantonrecht als de regels niet worden nageleefd. U kunt hier dus op terugvallen, u kunt bij onenigheid bij een cliëntenraad informeren naar mogelijkheden. Mocht u er met de cliëntenraad niet uit komen dan kunt ook nog een kantonrechter inschakelen. Een cliëntenraad verzorgt als het ware de inspraak van een cliënt en zorgt er voor dat ook hun mening telt!

Aan de hand van een voorbeeld van een cliëntenraad wil ik u duidelijk maken wat een cliëntenraad precies doet. Bijvoorbeeld op de website van Centrum Autisme vindt u informatie over de cliëntenraad.
Het doel is dat cliënten die zorg ervaren kunnen meepraten en meedenken over de zorg die Centrum Autisme levert.
In de Cliëntenraad worden algemene onderwerpen besproken, zoals privacy en geheimhouding, de verschillende behandelingen, hoe gaat de behandelaar met u om, wachttijden, etc. De Cliëntenraad gaat ook regelmatig in gesprek met de directie van Centrum Autisme. Om samen te praten over hoe wij ons werk nog beter kunnen doen. (bron: www.centrumautisme.nl)
De cliëntenraad bestaat uit: een ondersteuner (een persoon van Centrum Autisme die langere tijd werkzaam is en de cliëntenraad ondersteund), een voorzitter, een secretaris, leden (ouders, cliënten, verzorgers). Al deze mensen geven hun mening, praten mee en geven hun advies eens in de 4 tot 6 weken om zo een bijdrage te geven aan de verbetering van de kwaliteit van zorg.

Door: Lincy Bakker

Bronnen:
Verwey-Jonker Instituut; Savornin Lohman J. de, 2000
www.centrumautisme.nl
www.nivel.nl
www.wetboek-online.nl
www.minvws.nl